Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان: امام جمعه موقت بیرجند گفت: اگر برخی از انقلابیون سابق به هر دلیلی جرات، توان و حوصله همراه کردن انقلاب را ندارند، جا را برای رویش های انقلاب باز کنند، انتظار نداشته باشند قطار انقلاب متوقف شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، حجت الاسلام محمدمختاری امروز (27 بهمن) در خطبه های عبادی سیاسی نماز جمعه مرکز استان با اشاره به در پیش بودن ایام شهادت حضرت زهرا(سلام الله علیها)، اظهار داشت: باید از حضرت زهرا(سلام الله علیها) درس فداکاری، ایثار، ولایت مداری و دفاع از حاکمیت الله را بیاموزیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی گفت: حضرت زهرا(سلام الله علیها) در راه ولایت ولی الله و حاکمیت الهی و برای اقامه نظام اسلامی بر پایه ولایت و در سایه دیانت که آن را از واجبات می دانست، به شهادت رسید و در این راه از هیچ تلاشی دریغ نکرد، این را می توان در سخنرانی های سیاسی روشنگرانه، حضور سیاسی، گریه های سیاسی و وصیت سیاسی آن حضرت که در راستای حمایت از ولایت حضرت علی(علیه السلام) برای حاکمیت الهی و دستورات خداوند و قران بر جامعه اسلامی بود، به خوبی فهمید.

 

امام جمعه موقت بیرجند گفت: باید از زندگی حضرت زهرا(سلام الله علیها) درس ولایت مداری گرفت و در راستای حفظ نظام اسلامی از هیچ تلاشی دریغ نکنیم.

 

حضور تماشایی مردم در راهپیمایی 22 بهمن توطئه دشمنان را خنثی کرد

حجت الاسلام مختاری به راهپیمایی باشکوه 22 بهمن در سراسر کشور و استان اشاره کرد و تصریح کرد: علی رغم تلاش براندازانه ای که دشمن از اوایل دی ماه شروع کرد و می خواست به خیال خام خود تا قبل از 22 بهمن کشور را تقدیم آمریکا و رژیم صهیونیستی کند، اما به لطف خدا حضور حماسی مردم توطئه های دشمن را خنثی کرد و نظام اسلامی به عنایت خدا و لطف امام زمان  (عج) و با حضور مردم جشن آغاز 40 سالگی خود را باشکوه تر و حماسی تر از همیشه برپا کرد.

 

وی گفت: این حضور آنقدر تماشایی و حماسی بود که رهبر معظم انقلاب پیام زیبایی را در تقدیر از مردم صادر کردند.

 

امام جمعه بیرجند با بیان اینکه این حماسه در این شرایط کشور پیام های بسیار مهمی دارد، ادامه داد: پیام اول به امام، شهدا و مقام معظم رهبری و انقلابیون و دلسوزان واقعی و جبهه مقاومت در داخل و خارج است که ملت ایران علی رغم همه فتنه ها سرفراز و امیدوار و بانشاط در صحنه حضور دارند و شعارهای انقلابی سال 57 خود را پیگیری می کند و مصمم تر از همیشه اسلام خواه و عدالت خواه و استقلال طلب و استکبار ستیز هستند و هرگز از آرمان های انقلاب خود دست بر نخواهد داشت.

 

حجت الاسلام مختاری با اشاره به اینکه پیام دیگر این حضور تماشایی به استکبار جهانی و اذناب معاند و دشمنان داخلی و خارجی ملت است، اظهارداشت: اینها باید بدانند که « آزموده را آزمودن خطاست»؛ چهل سال است که این ملت را با فتنه و روش های مختلف دارند امتحان می کنند، اما این ملت روز به روز آبدیده تر و مصمم تر شده است و لذا به این آزمون های بیهوده خود پایان دهند.

 

برخی از مسئولان ناخواسته در فتنه دشمن گرفتار شدند

وی افزود: دشمنان در نهایت در جنگ سخت به تحریم های ظالمانه و در جنگ نرم به فضای مجازی استعماری و مسموم دل بسته بودند اما راهپیمایی باشکوه مردم در 9 دی و ایام فتنه کور و در 22 بهمن نشان داد که علی رغم فتنه گری دشمن مردم همچنان در صحنه حضور دارند.

 

امام جمعه موقت بیرجند بابیان اینکه برخی از مسئولان هم ناخواسته در فتنه دشمن گرفتار شدند و همچنان که آنها می خواستند، تحریم ها را جدی گرفتند و به اقتصاد مقاومتی توجه لازم نکرند، گفت: اینها تمام دغدغه خود را صرف رفع تحریم ها و مذاکره با دشمن کردند اما علی رغم فتنه گری دشمنان و کم لطفی ناآگانه دوستان داخلی، این ملت با حضور تماشایی خود نشان داد که با ایمان محکم تر از کوه های البرز و با قرآن، حربه تحریم و فضای مجازی برای آنها کارایی ندارد و ملت خروشان به راه خود ادامه خواهد داد.

 

حجت الاسلام مختاری افزود: متاسافنه بدلیل عدم مدیریت فضای مجازی، این فضا همچنان عرصه تاخت و تاز دشمن برای ویران کردن دین و ایمان مردم است.

 

وی گفت: وقت آن رسیده است که استکبار از تکبر در برابر حقایق قرآن و اهل بیت(علیه السلام) دست بردارد و این حقایق را به رسمیت بشناسد و اجازه دهد تا مردمان آزاده دنیا با حقایق انقلاب آشنا شوند و خودشان راه خود را انتخاب کنند.

 

امام جمعه موقت بیرجند با بیان اینکه اگر دشمن آزادگی داشته باشد که بر مردم دنیا فرهنگ مادی و پوچ خود را تحمیل نکند و اجازه دهد تا فرهنگ انقلاب اسلامی در اختیار مردم جهان قرار گیرد و اجازه دهند به جای تقابل تمدن ها، تعامل و گفتگوی تمدن ها به معنی واقعی کلمه شکل گیرد و تمدن اسلامی هم فضایی را برای عرضه خود داشته باشد، بسیاری از مردم دنیا انقلاب ایران را برای خود الگو قرار خواهند داد، اظهارداشت: ملت این راه را تا برپایی حکومت اسلامی به دست امام زمان (عج) ادامه خواهد داد.

 

خستگان مسیر برپایی تمدن اسلامی جای خود را به رویش‌های انقلاب بدهند

حجت الاسلام مختاری با بیان اینکه سومین پیام حضور مردم در راهپیمایی برای دوستان سست عهد و سست عنصر داخلی، تکنولوژی سالاران تکنوکرات، لیبرالیست های مسلمان و توسعه محوران مدعی اعتدال است، گفت: این ملت در این حضور تماشایی حماسی به همه اینها پیام داد که کسانی که می گویند مردم از انقلابی بودن و انقلابی گری و استکبارستیزی و حرکت در مسیر احیای تمدن اسلامی خسته شدند، پیام داد که ما خسته نیستیم و در صحنه حضور داریم و شما و دور و بری های دنیازده و رفاه طلب شما خسته هستند.

 

وی با بیان اینها نباید خستگی خود را به پای ملت بنویسند، این ملت آماده حرکت است، گفت: قطار پرعظمت انقلاب به سمت احیای تمدن اسلامی در حرکت است؛ در این مدت دشمنان فتنه ها کردند تا قطار انقلاب را منحرف و یا متوقف کنند اما به فضل الهی نتوانستند.

 

امام جمعه موقت بیرجند با بیان اینکه برخی از افرادی که ابتدا در قطار انقلاب سوار بودند، بعدها در مسیر پشیمان و مردود شدند و بعد سعی در منحرف، نابود و یا متوقف کردن قطار انقلاب کردند، گفت: اگر کسانی که مرتد سیاسی شدند، توبه کنند و دوباره به آغوش ملت و اسلام عزیز بازگردند و به مردم در مسیر برپایی تمدن اسلامی کمک کنند اشکالی ندارد وگرنه که این ملت بی اعتنای به آنها همچنان خروشنده بدون اینکه ذره ای به کسی التماس کنند به حرکت خود ادامه خواهد داد.

 

حجت الاسلام مختاری با اشاره به اینکه رویش های انقلاب نسبت به ریزش های آن بسیار بیشتر است، گفت: جوانان و نوجونان نسل انقلاب امروز بیشتر شدند؛ این را از حضور جوانان و نو جونان در راهپیمایی های 22 بهمن به خوبی می توان فهمید.

 

وی گفت: اگر برخی از انقلابیون سابق به هر دلیلی جرات، توان و حوصله همراه کردن انقلاب را ندارند، جا را برای رویش های انقلاب باز کنند، انتظار نداشته باشند قطار انقلاب متوقف شود و یا به برخی از فتنه گرها التماس کند.

 

امام جمعه موقت بیرجند افزود: تا زماینکه فتنه گرها توبه نکنند و به خاطر صدماتی که به مردم و بیت المال زدند، از مردم عذرخواهی نکنند، ملت آنها را نخواهند بخشید.

 

حجت الاسلام مختاری با تاکید بر اینکه مسئولان بلند پایه کشور و دولت پیام های واضح 22 بهمن را بفهمند، درک کنند و به فکر رفع موانعی باشند که دشمنان اسلام در راه حرکت قطار انقلاب ایجاد کردند، گفت: موانع رکود، بیکاری، فقر و فساد، تبعیض و تورم است که دولت و تمام مسئولان تمام دغدغه آنها رفع این موانع باشد.

 

مبادا در دام برخی از سیاست زدگان سیاست باز بیفتید!

وی خطاب به مسئولان با اشاره به اینکه مبادا که در دام برخی از سیاست زدگان سیاست باز بیفتید که پیوسته حیات سیاسی خود را در مطرح کردن برخی از مسائل حاشیه ای و حاشیه ساز می بینند و به جای همراهی با ملت دغدغه های دیگری غیر از دغدغه ملت دارند.

 

امام جمعه موقت بیرجند افزود: زمانی که موضوعی کاملا مشخص است و ملت، رهبری و اسلام نظر صریح خود را در رابطه با آن موضوع مشخص کردند، دیگر صحبت از رفراندم، جز افتادن در فتنه، فتنه گران سیاست زده معنی ندارد.

 

حجت الاسلام مختاری گفت: این ملت ولی فقیه را حجت بر خود می داند و نظرات صریح ولی فقیه را بر خود لازم العطاعه و قاطعانه می داند و مصمم از مواضع شفاف و صریح مقام معظم رهبری در موضوعات مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، داخلی و خارجی حمایت می کند و هرگز نیازی به رفراندم با مدل غربی ندارد.

 

امام جمعه موقت بیرجند در خطبه های اول نماز نیز بابیان اینکه خلقت خدا قابل تغییر نیست، هزاران سال هم که بگذرد فطرت خداخواه انسان قابل تغییر نیست، ادامه داد: بیشتر مردم گرفتار غفلت هستند و از این موضوع غافل اند؛ هر بچه ای که به دنیا می اید براساس فطرت متولد می شود و این فضای الوده جامعه است که این فرزند پاکی که با فطرت پاک بدنیا آمده را عوض می کند.

 

حجت الاسلام مختاری برخی ها عزت خود را در اطاعت از خدا می دانند، گفت: برخی ها هم فکر می کنند که خوش بختی در پول و ثروت است که اینها راه را اشتباه می روند.

 

وی گفت: بدترین خطر دین، زهر غفلت است این غفلت از بنای دین و توحید انسان را تا سرحد حیوانیت پایین می آورد.

 

امام جمعه موقت بیرحند با بیان اینکه علم و تفکر و معرفت آموزی مهمترین پادزهر این غفلت است، اظهارداشت: افتخار می کنیم که مکتب ما از 1400سال قبل پیوسته ما را به تفکر و تعلم دعوت کردند.

 

 

پایان پیام/404

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۲۲۹۱۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انقلاب اسلامی تبلور مکتب سیاسی امام صادق(ع)

امام جعفر صادق(ع) با بنیان نهادن فقه جعفری در دوره‌ای که کسب دانش هم‌چون الماس گرانبها و دور از دسترس بود، انقلاب بزرگی را در عرصه علمی و فرهنگی آغاز کردند، که امروز شاهدیم انقلاب اسلامی تبلور ارزش‌های مکتب امام صادق(ع) تلقی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، به مناسبت فرارسیدن بیست و پنج شوال _سال‌روز به شهادت رسیدن امام جعفر صادق (ع) _ پایه گذار «مکتب جعفری‌» ابعادی از حیات اجتماعی و سیاسی آن امام بزرگوار را در کلام رهبر انقلاب به رشته تحریر درمی‌آوریم؛ امامی که در دوران خود موجب نوسازی و احیای تعلیمات اسلامی شد.

زمانیکه حکومت بنی امیه در سراشیبی سقوط قرار گرفت، یک فضای باز سیاسی ایجاد شد که در این مرحله فشار بر روی مخالفین مخصوصاً امام صادق (ع) کاهش یافت و امام از فرصت به دست آمده، حداکثر استفاده از تحولات دوران جابه‌جایی حکومت را بردند. امام صادق (ع) به‌عنوان یکی از پیشگامان حرکت اسلامی و داعیه‌داران فرهنگ اصیل دینی دست به اقدامات سیاسی همانند، تقویت جایگاه امامت و ایجاد ولایت‌پذیری، ایجاد واقعیت‌نگری سیاسی، طاغوت‌ستیزی، زنده‌نگه‌داشتن حماسه عاشورا و تقیه بین شیعیان زدند.

به‌طور کلی موارد زیر را به‌عنوان برجسته‌ترین و محوری‌ترین فعالیت‌های دوران حیات امام صادق (ع) می‌توان برشمرد:

۱. تبیین و تبلیغ مسئله امامت

۲. تبلیغ و بیان احکام دین به شیوه فقه شیعی و تفسیر قرآن با بینش شیعی

۳. ایجاد تشکیلات پنهانی ایدئولوژیک سیاسی

امامِ مکتب

امام صادق (ع) مرد مبارزه، علم و دانش و تشکیلات بود، اما مرد علم و دانش بودنشان را بسیار شنیده‌ایم. محفل درس امام صادق (ع) و میدان آموزشی که آن بزرگوار به‌وجود آورد هم قبل از او و هم بعد از او در تاریخ زندگی امامان شیعه بی‌نظیر بود. همه حرف‌های درست اسلام و مفاهیم اصیل قرآنی که در طول یک قرن و اندی توسط مغرضان و مفسدان یا جاهلان تحریف شده بودند، امام صادق (ع) به شکل درست بیان کرد و همین موجب شد که دشمن از او احساس خطر کند.

امامِ مبارزه

مرد مبارزه بودن امام را کمتر شنیده‌ایم. امام صادق (ع) مشغول یک مبارزه دامنه‌دار و پیگیر بود؛ مبارزه برای قبضه کردن حکومت و قدرت و به‌وجود آوردن حکومت اسلامی و علوی. یعنی امام صادق (ع) زمینه را آماده می‌کرد تا بنی‌امیه را از میان ببرد و به جای آن‌ها حکومت علوی را که همان حکومت راستین اسلامی است بر سر کار بیاورد. این در زندگی امام صادق (ع) برای کسی که دقت و مطالعه کند بسیار آشکار است.

امامِ تشکیلات

اما آن بُعد سومی که بسیاری نشنیده‌اند، مرد تشکیلات بودن امام است. امام صادق (ع) یک تشکیلات عظیمی از مومنان به خود، از طرفداران جریان حکومت علوی در سراسر عالم اسلام از اقصای خراسان و ماوراءالنهر تا شمال آفریقا به وجود آورده بود؛ تشکیلاتی که امام صادق (ع) هرزمان اراده می‌کرد آنچه را که او می‌خواهد مردم بدانند، نمایندگان او در سراسر آفاق عالم اسلام به مردم منتقل می‌کردند. یعنی از همه‌جا وجوهات و بودجه برای اداره مبارزه سیاسی عظیم آل‌علی جمع می‌شد. وکلا و نمایندگان امام صادق (ع) در همه شهرها وجود داشتند که مردم و پیروان ایشان بتوانند به آنها مراجعه کنند و تکلیف دینی و همچنین تکلیف سیاسی خود را از آن حضرت بپرسند. تکلیف سیاسی هم مثل تکلیف دینی واجب‌الاجراست. آن کسی که برای ما واجب‌الاطاعه و ولی امر است فتوای مذهبی و اسلامی‌اش در باب نماز، زکات، روزه، بقیه واجبات، با فتوای سیاسی‌اش و فرمانش در زمینه جهاد، روابط سیاسی، روابط داخل کشور، و همه مسائل یکسان است، همه واجب‌الاطاعه است. امام صادق (ع) یک چنین تشکیلات عظیمی را به‌وجود آورده بود و با این تشکیلات و به کمک مردمی که در این تشکیلات بودند، با دستگاه بنی امیه مبارزه می‌کرد.

سیاست امام صادق (علیه السّلام) در گام اول، یک سیاست فرهنگی_تشکیلاتی و در جهت پرورش اصحابی بود که از نظر فقهی و روایی از بنیان‌گذاران تشیع جعفری به شمار آمده‌اند. تلاش‌های سیاسی امام (ع) در برابر قدرت حاکمه در آن وضعیت، در محدوده نارضایتی از حکومت موجود، عدم مشروعیت آن و ادعای امامت و رهبری اسلام در خانواده رسول خدا (ص) بود. از نظر امام صادق (ع) تعرض نظامی علیه حاکمیت، بدون فراهم آوردن مقدمات لازم جز شکست و نابودی نتیجه دیگری نداشت. برای این کار به‌راه‌انداختن یک جریان شیعی فراگیر با اعتقاد به امامت، لازم بود تا براساس آن، قیامی علیه حاکمیت آغاز و حصول به پیروزی از آن ممکن باشد وگرنه یک اقدام ساده و شتاب‌زده نه تنها دوام نمی‌آورد، بلکه فرصت‌طلبان از آن بهره‌برداری می‌کنند.

شبکه گسترده تبلیغاتی و سیاستِ تقیه

باوجود تبلیغات گسترده‌ای که از سوی بلندگوهای رژیم خلافت اموی انجام می‌گرفت و حتی نام علی‌بن‌ابی‌طالب (ع) به عنوان محکوم‌ترین چهره اسلام، در منابر و خطابه‌ها یاد می‌شد، بدون وجود یک شبکه تبلیغاتی قوی آیا ممکن بود اهل‌بیت (ع) در نقاطی چنان دوردست و ناآشنا، چنین محبوب و پرجاذبه باشند که افرادی محض دیدار و استفاده از محضر آنان و نیز عرضه کردن دوستی و پیوند خود با آنان راه‌های دراز را بپیمایند و به حجاز و مدینه روی آورند؟ دانش دین را فراگیرند و در موارد متعددی بی‌صبرانه اقدام به جنبش نظامی _و به زبان روایت، قیام و خروج_ را از امام بخواهند؟ اگر تسلیحات شیعه فقط در جهت اثبات علم و زهد ائمه بود، پس درخواست قیام نظامی چه معنایی داشت؟

ممکن است سوال شود اگر به راستی چنین شبکه تبلیغاتی وسیع و کارآمدی وجود داشته، چرا نامی از آن در تاریخ نیست و صراحتاً ماجرایی از آن نقل نشده است؟

دلیل این بی نشانی را نخست در پایبندی وسواس‌آمیز یاران امام به اصل معتبر و مترقی «تقیه» باید جست که هر بیگانه‌ای را از نفوذ در تشکیلات امام مانع می‌شد.

فعالیت‌های امام (ع) به‌طور عمده در پنهانی انجام می‌گرفت و آن حضرت مکرر اصحاب خود را به کتمان و حفظ اسرار اهل بیت (ع) دستور می‌داد، به‌طوریکه روایات زیادی در این زمینه از آن حضرت نقل شده است. رهبری شیعه به طور مسلم دارای برنامه‌ها و فعالیت‌های پنهانی در جهت انسجام مذهبیان بود؛ چیزی که در دوره‌های بعد آثارش هویدا گشت. امام (ع) معمولاً از رفت‌وآمد به دربار خلفای عباسی جز در موارد معدودی سرباز می‌زد و به همین سبب هم از طرف آنها مورد اعتراض قرار می‌گرفت. بدین‌گونه بود که امام نارضایی خود را نسبت به حکومت آنها ابراز می‌داشت و با توصیه‌های سیاسی به افراد مانند: «اَیّاکَ وَ مُجَالِسَةُ الْمُلُوکِ» (بر تو باد که از همنشینی پادشاهان دوری کنی)، یاران خود را نیز از همنشینی با سلاطین برحذر می‌داشت و نیز می‌فرمود: «کَفَّارَةُ عَمَلِ السُّلْطَانِ، اَلْإِحْسَانُ إِلَی الْاِخْوَانِ» (کفاره همکاری با سلطان، نیکی به برادران است).

انحرافِ انقلاب

در دوران حکومت بنی‌امیه، مبارزات امام به شکل آشکار بود، اما در دوران بنی‌عباس _که طولانی‌تر بود_ این کار به صورت مخفیانه‌تری انجام می‌گرفت. بنی عباس آن جریان انحرافی بودند که از فرصت انقلاب سوءاستفاده کردند. یعنی همان انقلابی را که امام صادق (ع) داشت به‌وجود می‌آورد، منحرف کردند و این خطر همیشه انقلاب‌ها است. آن خط درست انقلاب که منطبق با معیارها و ضوابط اصلی انقلاب است گاهی جای خود را به یک خط عوضی منحرف فاسد باطل با شعارهای حق می‌دهد. این است که انسان حواسش باید جمع باشد. مردم آن زمان حواسشان جمع نبود. تا سال‌ها بعد، شاید تا سی سال بعد یا بیست سال بعد، مردم مناطق دوردست خیال می‌کردند که این حکومت بنی عباس محصول مبارزات آنها است. خیال می‌کردند حکومت آل‌علی همین است و خبر نداشتند که اینها غاصب‌اند.

امام صادق (ع) در عرصه فرهنگ و تمدن اسلامی نقش مهمی را در جهان اسلام ایفا کردند. می‌توان گفت که بیشتر مردم فقط چهره فقهی و دینی امام (ع) را می‌شناسند و کمتر نقش سیاسی ایشان مورد بررسی قرار گرفته و حتی از آن غفلت نیز شده است، اما واقعیت این است که امام صادق (ع) و پدر بزرگوارشان در عرصه سیاست یک الگوی مناسبی را ترسیم کرده که می‌تواند امروزه نقشه راه سیاستمداران قرار گیرد.

کد خبر 750440

دیگر خبرها

  • اعزام زائر اولی ها به مشهد طی دهه کرامت در ورامین
  • برپایی دسته عزای شهادت امام صادق (ع) با حضور آیت‌الله‌ وحید خراسانی در قم
  • امام صادق (ع) بنیانگذار تمدن نوین بشری
  • پیروان امام صادق(ع) در مسیر تمدن‌سازی
  • برپایی اجتماع صادقیون در استان سمنان+ فیلم
  • برپایی اجتماع صادقیون در استان سمنان
  • انقلاب اسلامی تبلور مکتب سیاسی امام صادق(ع)
  • برپایی آیین های عزاداری شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) در مازندران
  • صدا و سیما مؤثرترین نقش را در ایجاد تمدن اسلامی دارد
  • مالکیت کامل اردوگاه الزهرا باید به البرز بازگردد